سایت اطلاع رسانی انجمن خوشنویسان شعبه لاهیجان

http://akhoshnvisanl.ir/

معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی

معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی ,دوسالانه,اولین دوسالانه,دومین دوسالانه,سومین دوسالانه,چهارمین دوسالانه,برگزیدگان دوسالانه,سایت انجمن خوشنویسان لاهیجان

 معرفی برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی
توضیح اثر :

جوایز برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه 13 شهریورماه در قزوین اهدا شد.

نفرات برگزیده سومین دوسالانه خوشنویسی ایران

رشته نستعلیق

سید رسول آقامیری(اصفهان) – نیما الیکایی(مازندران) – محمدرضا پژند(گیلان) – علی خیری(اصفهان) -  شهرام روحی( آذربایجان شرقی) – محمود رهبران(یزد) – مجتبی شریفی(اصفهان) –– ناصر صادقی( اردبیل)-  مصطفی عابدینی(قزوین) – محمد مهدی فرهنگی(مازندران) – صفر گالشی(اردبیل) – سید حیدر موسوی( قزوین)

رشته شکسته:

رضا امینی(قزوین) – بهادر پگاه (قزوین)– مریم ذوالقدر(قزوین) – حافظ رنجبر(کردستان) – میثم سلطانی(قم) – ذبیح اله لولوئی مهر(گیلان) – گوهر همایی مقدم(قزوین)

رشته نسخ :

مصطفی رضایی(اصفهان) – محسن عبادی(خراسان رضوی)– صابر صفایی(اردبیل) – الهام میر طلایی(اصفهان)  – علیرضا یوسفی فر(اصفهان)

رشته ثلث:

علی ایرانی(قم) – مجیدداستانی(قم)– فرهاد شیرخانی(خراسان رضوی)– علیرضا محبی(قزوین)– لیلا وزیری  (تهران)

 

 مراسم معرفی برگزیدگان و تقدیر از خوشنویسان سومین دوسالانه خوشنویسی ایران با حضور علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی و مدیران استان قزوین و قزوین برگزار شد.

در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزرات ارشاد، مدیر کل هنرهای تجسمی و استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از داوران دوسالانه غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، صداقت جباری، علی شیرازی، محمد سلحشور، سیدمحمد حسینی موحد، احمد عبدالرضایی، محمدحسین عطارچیان، مجتبی ملک زاده، جواد بختیاری، عبدالصمد صمدی، غلامرضا مشعشعی و احمد پیله چی قدردانی شد.

غلامحسین امیرخانی؛ عضو شورای سیاستگذاری و هیات داوران دوسالانه در این مراسم اظهار داشت: دلیل توفیقات روز افزون و درخشان در خوشنویسی وجود تشکیلاتی منسجم به منظور پاسخگویی به نیازهای امروز بشری است.

وی افزود: اخلاص، توانمندی و صلاحیت اساتید هنر خوشنویسی از دیگر دلایل توسعه این مهم محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر چنانچه عملکرد اساتید خوشنویسی در تضاد با موارد فوق بود چنین توفیقاتی در عرصه خوشنویسی حاصل نمی شد.‌

داور سومین جشنواره دوسالانه خوشنویسی ایران اضافه کرد: این اقدام اساتید خوشنویسی بیانگر پاسداری آنان از میراث گران‌بها و امانت پیشینیانی است که زحمات فراوانی را برای رونق خوشنویسی در کشور متحمل شده‌اند.

وی تصریح کرد: باید اساتید و فعالان در عرصه هنر خوشنویسی مورد تکریم و حمایت از سوی دولتمردان قرار گیرند؛ عرضه آثار آنان در دورانی که ایران اسلامی نیاز به توسعه مناسبات با دیگر کشورها برمبنای حفظ شأن و جایگاه دارد کمک شایانی به شناساندن هویت تاریخی و فرهنگی ما می‌کند.

چهره شاخص خوشنویسی کشور عنوان کرد: با اینکه فرهنگ نقشی زیربنایی در کشور دارد اما در تشخیص اولویت‌های چنین مقوله‌ای دچار مشکل هستیم؛ سلامتی و امنیت دو عامل اساسی برای بهره بردن از حیات طیبه است اما غافلیم تحقق این دو در گرو تکامل فرهنگی است.

وی تأکید کرد: فرهنگ باید به رشد و تعالی انسان‌ها منجر شود؛ این همان چیزی است که در آموزه‌های اسلام شیعی ناب به چشم می خورد. در واقع اسلام شیعی، مکتبی دارای محتوا و به دور از سطحی‌نگری است.

امیرخانی خاطرنشان کرد: خط هنری زیبا است که انسان در گرو برخورداری از این هنر کمال می‌یابد؛ اعتدال در حال روحی افراد نیز در ادامه تحقق این مهم حاصل می‌شود.

داور سومین جشنواره دوسالانه خوشنویسی ایران اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست زمانی می‌تواند موثر واقع شود که بستر حضور دیگر کشورهای صاحب ادعا در میدان رقابت فراهم شوند؛ البته تجربیات بین‌المللی نشان داده است که هنرمندان ایرانی همواره گوی سبقت را در برخورداری از ادب و فرهنگ از دیگر رقبای خود ربوده‌اند.

امیرخانی افزود: متاسفانه برخی به علت کوتاه بینی درصدد هستند تا میان نظام و هنرمندان فاصله ایجاد کنند؛ این مساله در تضاد با وجدان کاری هنرمندان و به دور از راستگویی است.

امیرخانی با حمایت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنر دفاع می کند اما مسوولان دیگر حمایت لازم را ندارند.

امیرخانی افزود: ما در کشور در تشخیص اولویت ها دچار مشکل هستیم، فرهنگ در کشور ما دیده نمی شود. چقدر زمینه های رشد و حمایت فرهنگ فراهم می شود؟ بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوعات مختلف و موسوولیت عظیمی که دارد هیچ است.

امیرخانی در ادامه گفت: معنای قابلی جهان مشتاق شنیدن و دیدن فرهنگ و هنر ماست اما چقدر زمینه هایی فراهم می شود تا گروههای هنری به چهار گوشه جهان بروند و هنر ایران دیده شود.

داور سومین دوسالانه خوشنویسی در پایان بر ضرورت فرصت به اصحاب فرهنگ و هنر در اولویت ها تاکید کرد و گفت: هنرمندان دلسوزترین افراد هستند و باید در تصمیم گیری ها به آنها فرصت داده شود تا کمک کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان شرحی از پیشینه خط نستعلیق گفت: خط نستعلیق در میان دیگر خطوط اسلامی جلوه و جمالی را داراست که هیچ یک از خطوط بشری با آن برابری نمی‌کند؛ نگارش نستعلیق بیانگر ذوق ایرانیان و دارای لطافت و استحکام خاصی است که از آن به عنوان عروس خطوط اسلامی یاد می‌شود.

علی جنتی افزود: پس از ظهور اسلام حوزه هنر و به تبع آن نگارش از جهش شگرفی برخوردار شد؛ ابداع خطوطی شش‌گانه همچون محقق، ریحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقیع که وجه تمایز آن‌ها در شکل حروف، نسبت سطح و دور در هر کدام است تحول شگرفی در نگارش به وجود آورد.

جنتی ادامه داد: یک قرن پس از این اتفاق علی‌ابن‌هلال برای خط نسخ قوانین جدیدتری به وجود آورد و آن را کامل نمود؛ جمال‌الدین یاقوت مستعصمی نیز پس از وی این خط را به اوج خود رساند تا جایی که آورده‌اند قرآن مجید را ۳۶۴ بار به نگارش درآورده است و در جریان این اقدام غنای خاصی به خطوط شش‌گانه بخشید.

جنتی افزود: خطی به نام تعلیق نیز در ادامه تغییر و تحولات خوشنویسی به وجود آمد که از خصوصیات ظاهری آن به هم پیوسته بودن حروف در هنگام نگارش است؛ این خط برای نگارش احکام، فرمان‌ها و مراسلات به کار می‌رفت و تا قبل از قرن هشتم هجری استفاده از آن ادامه داشت.

وی در ادامه گفت: پس از این دوره میرعلی تبریزی نخستین خطاطی بود که نگارش نستعلیق را بنیان نهاد و تحول بزرگی در نگارش خط به وجود آورد؛ میرعماد حسنی قزوین نیز با نبوغ خود تکامل خاصی را به این نوع نگارش بخشید به طوری که سبک منحصر به فرد وی در تحریر خط نستعلیق پس از گذشت ۴۰۰ سال همچنان مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود رسالت هنر خوشنویسی را نشر معارف در بین ملل مختلف عنوان و خاطرنشان کرد: خوشنویسی هنری است که بیش از مهارت نیازمند معرفت است.

وی تأکید کرد: پیشکسوتان خوشنویسی به داشتن معرفت و فضائل اخلاقی معروف بودند؛ خوشنویسی هنری منحصر به فرد محسوب می‌شود که آفرینش آن علاوه بر مهارت‌های شخصی نیازمند برخورداری از منش‌های اخلاقی و معرفت است و به واقع قرابت این هنر با معرفت آن را به نگارش آموزه‌های کلام وحی مفتخر می‌کند.

جنتی تصریح کرد: هنر خوشنویسی بدون برخورداری از پشتوانه معرفتی کالبدی تزیینی، زودگذر و فراموش شدنی است؛ مادامی که این هنر برگرفته از تهذیب نفس باشد ماندگار خواهد بود.

وی اظهار کرد: بی‌گمان آنچه در سال‌های اخیر سبب اختلاف در این حوزه شده و فضای آن را مشوش کرده پیشی گرفتن مهارت بر معرفت است؛ اساتید خوشنویسی باید خود را به این خصلت نیکو آراسته سازند و چنین رویکردی را به نسل جوان کشور انتقال دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از حسن انتخاب مسئولان اجرایی سومین دوسالانه خوشنویسی در گرامیداشت مقام احمد ابن سهروردی عنوان کرد: احمد ابن سهروردی معروف به یاقوت ثانی خطاط وارسته‌ای است که در شرح وی آورده‌اند وی فردی ادیب و فقیه بود و قرآن کریم را از حفظ داشت؛ همچنین این خطاط وارسته را به جوانمردی و گشاده‌رویی ستوده اند که توجه خوشنویسان به این موارد می‌تواند ما را به اصل خویش بازگرداند.

وی اظهار امیدواری کرد: تداوم رویکرد دوسالانه خوشنویسی بتواند بستری برای مقدم داشتن معرفت بر مهارت در این حوزه فراهم کند و توسعه صحیح این هنر اسلامی سبب اعتلای پرچم ایران شود.

جنتی در ادامه با خطیر توصیف کردن نقش انجمن خوشنویسان در کشور بیان کرد: انجمن خوشنویسان به عنوان یکی از متولیان این هنر فاخر باید نقش هدایتگری خود را به درستی ایفا کند و با احیای این مهم در بین خوشنویسان جلوه‌های فراموش شده این هنر را متجلی سازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد ابوالحسن محصص مستشاری و معرفی وی به عنوان احیاگر خوشنویسی قزوین در دو بعد معرفتی و مهارتی تأکید کرد: آرامگاه هنرمندان خوشنویسی نباید متروک و مهجور بماند؛ این قشر ارزشی خالق نگارش ماندگار معارفی چون قرآن کریم هستند که باید جایگاه آنان در همه دوران مورد تکریم واقع شود.

در این مراسم از بیانیه جهان عاری از خشونت در دفاع از صلح و محکومیت کشتار مردم مظلوم رونمایی شد. همچنین ستاد سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در این مراسم از مجید ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی قدردانی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در این جشنواره 851 اثر خوشنویسی از 422 هنرمند سراسر کشور شامل 75 هنرمند زن و 347 هنرمند مرد شرکت کردند که 80 اثر شاخص بود که در انتخاب نهایی 400 اثر برای حضور در نمایشگاه برگزیده شد.

وی افزود: 548 اثر نستعلیق، 184 اثر شکسته نستعلیق، 61 ثلث، 58 اثر نسخ در جشنواره شرکت کردند که به نظر شورای سیاست گذاری یکی از کم نظیرترین جشنواره های هنری کشور محسوب می شود.

احمدی بیان کرد: برای شرکت در نمایشگاه 459 اثر انتخاب شد که در بخش نستعلیق 168 اثر، شکسته نستعلیق 94 اثر، نسخ و ثلث 58 به نمایشگاه راه یافت و 49 اثر هم از کشور چین و 10 اثر از کاتب شیعی احمد ابن سهروردی ملقب به یاقوت ثانی در نمایشگاه شرکت کردند.

مرتضی روزبه؛ استاندار قزوین، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی؛ نماینده قزوین نیز در این مراسم سخنانی بیان کردند و مهدی احمدی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیر سومین دوسالانه خوشنویسی ایران گزارشی از این دوسالانه ارائه کرد.

در پایان مراسم جوایز برگزیدگان سومین دوسالانخ خوشنویسی ایران در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث اهدا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد و مدیر کل هنرهای تجسمی و مسوولان استان قزوین از نمایشگاه سومین دوسالانه خوشنویسی نیز دیدن کردند.

سومین دوسالانه خوشنویسی ایران از ششم شهریورماه جاری در سرای سعدالسلطنه قزمین آغاز شده است و تا ۲۶ شهریورماه این نمایشگاه ادامه دارد.

 

روابط عمومی انجمن خوشنویسان لاهیجان

توضیحات / دانلود گزارش کد : 49